Frågor och svar


Jag har lämnat in djur till Ekovilt via uppsamlare eller som enskild jägare, när får jag min utbetalning?
Efter ca 30 dagar genomför vi utbetalning till antingen uppsamlare eller till enskilda jägare.

Behöver jag ringa innan jag kommer och lämnar djur?
Vår anläggning är öppen dygnet runt och här kan man själv hänga in sitt vilt när det passar. Man behöver därför inte ringa innan. Se dock till att få en kvittens ifylld innan ni lämnar slakteriet. Vid större leveranser från godsgårdar och hägn ring för offert.

Varför tar det så lång tid innan utbetalning sker?
Det beror på att vi är noga med att dokumentera alla inkomna djur och följa regelverket i hanteringen av alla inkomna djurslag. När första slakttillfället är genomfört på Ekovilt sker transport till Åke P Fågel & Vilt AB i Malmö. Här ska sedan djuren genomgå granskning i produktion, prissättas utifrån klassning och vikt. Slutligen sker en administrering så att utbetalning kan genomföras. Hela processen tar därför ca 30 dagar och vi gör vårt yttersta för att påskynda utbetalningen till både uppsamlare och enskilda jägare.

Jag lämnade in 1 st djur till Ekovilt och det har gått längre än 30 dagar men jag har inte fått någon utbetalning eller avräkningsnota i brevlådan, varför?
När du som enskild jägare lämnar in ett eller ett fåtal djur så skickar vi inte ut något viltspecifikation i brevlådan. Om ni vill ha mer information om ert inlämnade djur så går det bra att kontakta oss via kontaktformuläret på hemsidan så hjälper vi er. Vad gäller fördröjning av er utbetalning så beror det oftast på att ni inte angivit korrekt bankkontonummer och därför har ingen utbetalning lyckats genomföras.

Jag lämnade in ett vildsvin på över 40 kg men jag får bara utbetalt för 20 kg, varför?
Vi betalar enbart ut för kg i slaktvikt och inte i djurets vikt vid överlämnandet till Ekovilt. När djuret granskas av en veterinär så kan flera kilo tvingas bort beroende på bland annat skottskador. Vidare försvinner oftast mer vikt efter borttagning av hudar och fett i produktion.

Jag har ringt flera gånger till Ekovilt men ingen svarar och vad ska jag göra?
Om ingen kan ta ditt samtal på Ekovilt beror det på att alla är upptagna och efter ett antal signaler kopplas samtalet vidare till Malmö kontoret. Vänligen mejla till Ekovilt i vårt kontaktformulär på hemsidan så återkommer vi så snart som möjligt. Om ni fortfarande inte får svar så vänligen kontakta Åke P Fågel & Vilt i Malmö på 010-405 25 00

Jag använder Swedbank. Hur vet jag att utbetalningen kommer från er?

Såhär kan en utbetalning från oss se ut i Swedbank. Dom sju sista siffrorna är vårt bankgironr (9443045) och det betyder att inbetalningen kom ifrån oss.